logo
m1 m4


ANNUARIO FILOSOFICO

N. 36 (2020)

Alessandro Bertinetto

L’autenticità nell’arte.
Una panoramica incompleta, con un suggerimento teorico


PP. 36-65

1. Introduzione, p. 36; 2. Arte tra apparenza e autenticità, p. 36; 3. Dalla “mimesi” all’“autenticità”: un cambio di paradigma storico, p. 38; 4. Autenticità ontologica (genetica, empirica), p. 40; 5. Autenticità referenziale e messa in scena dell’autenticità, p. 47; 6. L’autenticità dell’interpretazione, p. 50; 7. Autenticità di genere e stile, p. 52; 8. Autenticità espressiva, p. 57; 9. Autenticità artistica come riuscita, p. 61.

Abstract
Authenticity in art. An incomplete overview,
with a theoretical suggestion

Although art is the realm of appearance and fiction, authenticity is often considered a crucial requirement for the artistic quality of a work or performance. However, very different, not only in the ordinary discourse, but also in the philosophical debate, are the senses in which the term is used in the artistic field. In this contribution I therefore propose to offer an (of course incomplete and introductory) overview of these senses, or ways, in which a work of art or a performance, but also the artist him/herself, can be said to be “authentic”. In conclusion, leaving the task of arguing my proposal more robustly to any further study, I will suggest that the most plausible notion of artistic authenticity is that of “authenticity as success”. It involves the convinced and responsible commitment of the artist, the self-generating nature of artistic normativity and the transformative impact of the artwork.

Keywords: aesthetic normativity, aesthetic success, style, expressiveness.



 

L. Pareyson  |  Home  |  Presentazione  |  Lo statuto  |  Attività in corso  |  Archivio attività
Pubblicazioni  |  Annuario Filosofico  |  Links  |  Come raggiungerci
Scuola di Alta Formazione Filosofica  |  Accessibilità